Každý vlastník firmy chce nabízet služby nebo výrobky, po kterých je vysoká poptávka. Koneckonců, bez poptávky se byznys nehýbe nikam. Zde je pár zamyšlení, co tvoří poptávku a čemu se můžeme přiučit.
Co to znamená "být velmi poptávaný"?
Podívejme se na pár příkladů, které mají jednu společnou vlastnost:
- Vysoká kvalita je vždy velmi poptávanou. Společnost Apple prodala rekordní počet produktů v době recese a to navzdory tomu, že jsou o 300% dražší než jejich konkurenti.
- Výrobky nebo služby, kterých hodnota jasně převyšuje cenu, budou také vždy velmi poptávané. Pokud dodavatel našel způsob, jak se ziskem prodat výrobek levněji, než je běžná cena na trhu, bude tento výrobek velmi poptávaný.
- Výjimečnost, originalita, která nabízí unikátní hodnotu, je vždy velmi poptávanou. Umělecké dílo je dobrým příkladem.
- Výrobek nebo služba, které lidi potřebují a je jich na trhu nedostatek, budou také vždy velmi poptávanými. Pokud jste jediným zahradníkem v okolí a je tam mnoho domů se zahradami, které potřebují vaši péči, tak budete velmi poptávaným zahradníkem.
Společným faktorem všech příkladů je, že poptávka je tažená nestandardním produktem nebo službou nebo nestandardní situací.
Nestandardní přístup k obchodu
Zkuste se nad tím na chvíli zamyslet:
- Apple prodává nestandardní výrobky
- extra nízká cena je již ze své definice nestandardní
- originální práce je jistě nestandardní
- výrobek nebo služba, které je nedostatek, jsou nestandardní
Většina majitelů firem vám řekne, že nejistější věcí, kterou můžete udělat, je hrát na jistotu, dělat to, co vidíte, že dělají ostatní a dělají to dobře. Zkušenost nám ale říká, že opak je pravdou tj. že hrát na jistotu je tou nejriskantnější věcí, kterou můžeme udělat. Čím více kopírujeme ostatní, tím hůře si nás někdo všimne. Nestandardní přístup nám pomáhá přitáhnout vysokou poptávku, přičemž standardní přístup je pouze kamufláží.
Ve zkratce: standardní přístup nás tlačí do kouta. Vysoká poptávka je výsledkem nestandardních služeb, výrobků nebo situací.